پنگوئن گوگل (به انگلیسی: Google Penguin) نام الگوریتم شرکت گوگل در رتبه بندی صفحات است. این الگوریتم برای اولین بار در ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ معرفی شد. این الگوریتم به مبارزه با سایتهایی میپردازد که با استفاده از تکنیکهای کلاه سیاه اقدام به افزایش لینکهای خود میکنند. Gary Illyes در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۶ در حساب توییتر خود اعلام کرد آپدیت بعدی این الگوریتم در ۳ ماهه اول ۲۰۱۶ خواهد بود. در تاریخ ۲۳ سپتامبر گوگل پنگوئن به نسخه جدید یعنی آکا پنگوئن ۷ ارتفاء پیدا کرد.
گوگل برای نمایش هر چه بهتر و مطابقت بیشتر نتایج جستجوها با خواستههای مخاطبانش، الگوریتمهای مختلفی را به کار میگیرد. این الگوریتمها گوگل پاندا، گوگل پنگوئن، کبوتر و مرغ مگسخوار نام دارند که هر کدام نقشی مهم در رسیدن به این هدف دارند.امروز قصد داریم شما را با یکی دیگر از مهمترین آنها یعنی الگوریتم گوگل پنگوئن آشنا کنیم.
الگوریتم پنگوئن پس از الگوریتم پاندا معرفی گردید و وظیفه ی الگوریتم پنگوئن شناسایی وب سایت های با کیفیت و افزایش رتبه آن ها و در مقابل کاهش رتبه ی وب سایت هایی است که از طریق استفاده از ترفند های سئو کلاه سیاه رتبه کسب کرده اند.
الگوریتم پنگوئن، در واقع فیلتری است برای مقابله با سایتهایی که قصد دارند از طریق روشهای اسپم مثل لینک سازی اسپم و پر کردن صفحه با کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل، تغییر ایجاد کنند و سایت خود را به رتبههای بالاتری بیاورند. به عبارت دیگر، الگوریتم گوگل پنگوئن تلاش میکند سایتهایی که اسپم به نظر میرسند را شناسایی و جریمه کند.
ارائه این الگوریتم سبب شد راهبردهای لینک سازی مورد تغییر و تحولات اساسی شده و فعالان حوزه سئو به دنبال روشهای مبتکرانه و موثر تر برای ایجاد لینک گام بردارند.
ابتدا مهم است تفاوت بین الگوریتم پنگوئن و پنالتی گوگل برای دریافت لینک های غیر طبیعی را بدانیم. به طور خلاصه ، پنگوئن یک فیلتر شاخص گوگل می باشد که عملکرد آن شامل تمامی وب سایت ها می شود در حالی که پنالتی گوگل تنها برای وب سایتی اتفاق می افتد که گوگل آن وب سایت را به عنوان اسپم شناسایی کند. این پنالی ممکن است نتیجه اعلام وب سایتی به عنوان اسپم توسط کاربران گوگل باشد.
اگر داده ها و گزارشات گوگل آنالیتیکس وب سایت شما کاهش رتبه بندی و یا ترافیک را در تاریخ مربوط به بروز رسانی های الگوریتم پنگوئن نشان می دهد ، پس شما ممکن است تحت تاثیر این فیلتر قرار گرفته باشید . ابتدا اطمینان حاصل کنید که نوسانات ترافیکی به پدیده هایی فصلی مرتبط نباشد (به عنوان مثال، ترافیک یک وب سایت ارائه خدمات عروسی در ماه محرم قطعاً کاهش پیدا می کند) و سپس بررسی کنید که ایا از لینک های جعلی و محتوای غیر طبیعی در وب سایت خود استفاده کرده اید و یا خیر. قطعاً استفاده از موارد ذکر شده وب سایت شما را در مقابل الگوریتم پنگوئن آسیب پذیر می کند.
برخلاف پنالتی گوگل ، که شما بعد از اینکه وب سایت خود را پاک سازی کردید ، باید یک درخواست تجدیدنظر برای گوگل ارسال کنید، چنین درخواستی برای مجازات الگوریتم پنگوئن وجود ندارد . در عوض، اقدام به رفع مشکلات اغلب در بررسی بعدی ربات گوگل “بخشش” را به دنبال خواهد داشت . مراحل بهبود شامل موارد زیر است :