چگونه وارد دنیای برنامه نویسی وب شویم؟

دنیای برنامه نویسی وب

چگونه وارد دنیای برنامه نویسی وب شویم؟

  • از کجا برنامه نویسی وب رو شروع کنم؟
  • چه زبان هایی رو باید بخونم؟
  • مسیر برنامه نویسی به چه صورت است ؟
  • تا کجا باید بخونم؟

اغلب کسانی که علاقه مند به برنامه نویسی وب می شوند با این سوالات مواجه می شوند که کامل توضیح می دهیم که انتخاب آسانی داشته باشید. ابتدا توضیح مختصری را ارائه کنیم . زبان های متعددی در برنامه نویسی وب وجود دارد ولی کارآمد ترین آنها در فرانت زبان های HTML، CSS، JS و JQuery می باشند که با یادگیری این ها به صورت مبتدی می توانید تا حد بسیار زیادی و یا حتی کل کار فرانت را انجام دهید.

در حوزه تکنولوژی و برنامه نویسی وب انتها وجود ندارد و روز به روز در حال ارتقا و گسترش می باشد پس محدودیت برای  یادگیری و ادامه ندارید. البته شما با گذراندن دوره هایی که جلوتر بهتون معرفی می کنیم می توانید تا حد خوبی در این حوزه ورود کنید و نتیجه خوبی بگیرید همچنین کسب درآمد کنید.

ما (شرکت وینپ) گام های اولیه برنامه نویسی وب را در اختیار شما قرار می دهیم و این مسیر مربوط به برنامه نویسی وب در بخش فرانت اند می باشد.

انواع وبسایت ها

برنامه نویسی وب از نظر محتوا به دو بخش استاتیک و داینامیک تقسیم می شود که در ادامه توضیحات مختصری از این ها ارائه خواهیم داد.

استاتیک :  وبسایت هایی با محتوای ثابت و بدون تغییری هستند که اگر نیاز به اضافه کردن محتوای جدید باشد باید مجددا کدنویسی شود. در این نوع وبسایت ها برای اضافه کردن صفحه باید تغییر اساسی داد و مجددا کدنویسی کرد تا پیوند بین صفحات به خوبی شکل گیرد.

داینامیک  وبسایت هایی هستند که در آن یک بار کدنویسی هسته صورت می گیرد . برخلاف سایت های استاتیک کار با این وبسایت ها بسیار آسان است و برای ایجاد مطلب جدید نیازی به کدنویسی مجدد نیست. شما با ایجاد پنل مدیریت در این وبسایت ها داده ها را دریافت کرده و به صورت پویا نشان می دهید .

فرانت اند (Frontend)

معنای لغوی front  یعنی جلو پس همانطور که از اسمش پیداست مریوط به ظاهر سایت می باشد . به عبارتی تمام جلوه ها بصری سایت از جمله چیدمان ، مطالب ، رنگ و همه چیز های قابل ماشاهده در سایت مربوط به این بخش است که این نیز به سه بخش تقسیم می شود:

  • طراحی سایت: طراح گرافیکی است که با فتوشاپ جلوه ظاهری سایت را ایجاد می کند.
  • توسعه رابط کابری: شخصی است شکل ظاهری سایت را کدنویسی می کند و به زبان های HTML، CSS، JS، JQuery مسلط است.
  • توسعه تجربه کاربری: فرآیند سایت را بررسی تعیین می کند به طور مسیر فروش خرید کالا تا پرداخت به چه صورت باشد و با کدام مسیر مخاطب راحت تر است.

بک اند (Backend)

معنای لغوی back یعنی پشت پس همانطور که پیداست مربوط به پشت پرده ی سایت می باشد. این قسمت برای کاربران قابل مشاهده نیست و مربوط به دیتا بیس(پایگاه داده) و سرور و همچنین روابط بین آنها می شود.

زبان های مرتبط به این بخش PHP ، ASP.Net ، Python می باشد. گاهی هم برای برنامه از Ruby on Rails ، cake PHP هم استفاده می شود.

مسیر یادگیری برنامه نویسی وب

خب ما ابتدا ما میخواهیم مسیر برنامه نویسی وب را در اختیار شما بگذاریم و اینکه شما باید چه زبان هایی رو فرا بگیرید و در صورت تمایل در یادگیری کدام دوره ها بهتر هستند. در انتها هم به نکات و قسمت های جزئی سایت می پردازیم که اطلاعات بیشتری داشته باشید.

قدم اول : یادگیری زبان HTML

HTML مخفف شده ی کلمات HyperText Markup Language  است که یک زبان تگ گذاری یا نشانه گذاری به حساب می آید. این زبان برای ایجاد شکل اصلی و ساختار صفحه مورد استفاده قرار می گیرد. با کمک این زبان می توانید تعیین کنید چه بخش هایی در صفحه وجود دارد و هر محتوا در کدام قسمت و بخش باشد. در واقع زیر بنا را ایجاد می کنید ، صفحه خود را قسمت بندی می کنید و مرز های محتوا را مشخص می کنید.

اگر صفحه را به بدن انسان تشبیه کنیم زبان HTML استخوان بندی بدن به حساب می آید.

قدم دوم: یادگیری زبان برنامه نویسی وب CSS

دومین زبان برنامه نویسی وب CSS می باشد. در واقع HTML و CSS زبان های پایه و مبتدی هستند یعنی شما برای شروع برنامه نویسی وب باید این زبان ها را بلد باشید تا بتوانید کدنویسی انجام دهید . حالا در ادامه میتوانید به یادگیری زبان های بکند یا فرانت سایت بپردازید . این مسیر ساده ای که ما به شما معرفی می کنیم مسیر برنامه نویسی فرانت می باشد.

CSS مخفف شده ی کلمات Cascade Style Sheets می باشد.اگه بخواهیم به گذشته زبان CSS نگاه کنیم ابتدا این زبان ابتدا برای ارائه و نمایش عکس و متن تعریف شده بود اما در ادامه به منظور طراحی شکل ظاهری سایت (رنگ، سایز، استایل ها و …) ارتقا یافت. زبان HTML همانطور که گفتیم برای تعیین ساختار سایت می باشد ولی نمیتواند زیبایی این ساختار و اسکلت بندی را طراحی کند. این زبان به منظور رفع نواقص زبان HTML ارائه شده است و با کمک این زبان به ساختار ها زیبایی می بخشید و تعیین می کنید چه ابعاد و یا چه شکلی داشته باشند.

قدم سوم: یادگیری زبان برنامه نویسی Java Script (JS)

زبان بعدی ای که در مسیر یادگیری برنامه نویسی وب بیاموزید زبان JS می باشد. این زبان یک مقدار نسبت زبان های قبلی گسترده تر و دشوار تر می باشد و کارایی این زبان محسوس نیست …!

خب پیش تر ما متوجه شدیم که چطور ساختار(HTML) تعریف کنیم و اینکه چطور زیبایی(CSS) را به این ساختار اضافه کنیم. علاوه بر این موارد سایت به مواردی مثل اعتبار سنجی فرم ها ، برقراری ارتباط با سرور ، برخی امور سمت کاربر و ..  نیز نیاز داشت. درسال زبان برنامه نویسی وب با عنوان livescript  تعریف شد که بعد ها به جاوا اسکریپت تغییر نام پیدا کرد ، این زبان با هدف رفع این موارد تعریف شد. جاوا اسکریپت در واقع ارتباطات بین کابر ، سرور وبین صفحات ، برخی فرآیند ها مثل پرداخت / ثبت نام / دریافت معدل /… ، اعتبار سنجی فرم ها و… را انجام می دهد و نیز بخش های مختلف سایت را کنترل می کند.

جاوا اسکریپت دارای کتابخانه های متفاوتی می باشد که به منظور آسان شدن کدنویسی تعریف شده اند و در بخش های مختلف کاربرد دارند. مهمترین کتابخانه های جاوا اسکریپت Angular JS و JQuery  هستند که درباره ی جی کوئری خواهیم گفت. نکته مهم اینکه زبان برنامه نویسی Java Script  با Java  متفاوت است و این دو را با هم اشتباه نگیرید.

قدم چهارم: یادگیری کتابخانه JQuer

همانطور که پیش تر اشاره شد ، JQuery  یکی از کتابخانه های پر کاربرد جاوا اسکریپت است که برای آسانی در کدنویسی مورد استفاده قرار می گیرد. در جاوا اسکریپت برای اجرای برخی فرآیند ها و مسائل باید حجم زیادی کدنویسی انجام شود که این کارزمان زیادی می خواهد و اینکه باعث  بالا رفتن حجم صفحات میشود که مشکلاتی را به دنبال دارد.

در JQuery کدنویسی های آماده وجود دارد. همانطور که گفتیم در جاوا اسکریپت برای اجرای یک سری امور باید حجم زیادی کد نویسی کنید ولی زمانی که قواعد جی کوئری را بلد باشید کمتر کدنویسی می کنید. همین کارباعث می شود که  حجم صفحات شما پایین تر بیاید و دچار پیچیدگی نشود و از همه مهمتر در زمان صرفه جویی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیراهکارهاارتباط با ما