هوشمند سازی

هوشمندسازی چیست؟

امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی و فناوری داریم کلمه هوشمند سازی بیشتر به گوشتان خورده. هوشمند سازی  یعنی به کارگیری برخی تکنیک ها و حرفه و ابزارها برای درست کارکردن فرآیند کاری ، حرفه ای کردن روش کاری و زندگی ، دقیق تر شدن اجرای امور و همچنین آسان تر شدن سبک زندگی می باشد.اگر بخواهیم به نمونه هایی از هوشمند سازی را نام ببریم میتوانیم به مدرسه هوشمند، اتومبیل هوشمند، دولت هوشمند، خانه هوشمند، محافظ برق هوشمند، گوشی هوشمند و شهر هوشمند اشاره کنیم. با هوشمند سازی استفاده از این موارد آسان تر و حرفه ای تر و  کارایی آنها  نیز بیشتر شده است.

سیستم های هوشمند از حوزه هوشمند سازی جدا نیست و باهم در ارتباط است. سیستم های هوشمند همانطور که از اسمش مشخص است یک سیستم وابزار است. این ابزار ها قدرت درک کردن مسائل را دارند و هماند انسان درباره آنها تفکر کرده و بعد متناسب با شرایط واکنش نشان می دهد. هرچه این پردازش و واکنش قوی تر و بهتر باشد هوشمند تر است.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

همانطور که می دانید هوش انسان از قدرت اختیار و پردازش بالا برخوردار است .هوش مصنوعی نیز همانطور که پیش تر اشاره شد با استفاده از الگوریتم و قواعدی دریافت اطلاعات می کند و به صورت خودکار آنها را تحلیل و پردازش می کنند که این کار هم دقیق تر و هم در زمان کمتری صورت می گیرد. هوش مصنوعی در مقابل هوش طبیعی قرار دارد ولی برگرفته از هوش طبیعی می باشد و در واقع به سامانه هایی که مثل انسان به صورت منطقی فکر و عمل کنند هوش مصنوعی می گویند.

فواید هوش مصنوعی

  • ضریب اشتباه را تقریبا به صفر میرساند
  • خسته نمی شود و تحلیل نمی رود
  • ساده کردن روش زندگی
  • انتخاب دقیق تصمیم گیری درست
  • جایگزین انسان در شرایط خطرناک
  • نظارت بر امور پزشکی (تشخیص بیماری)
  •  برانامه ریزی و کنترل خطا

معایب

  • هزینه های بالایی دارد
  • برخلاف انسان با گذر زمان تجربه کسب نکرده و پیشرفت نمیکند.
  • کار محدود و عدم خلاقیت
  • ممکن است باعث بیکاری شود

هوشمند سازی و انواع کاربرد آن

در حال حاضر با پیشرفت در علم و فناوری و جهت اجرای دقیق امور و تسهیل و کارها ، در موار متعددی هوشمند سازی صورت گرفته است و این فضا همیشه در حال گسترش است که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

هوشمند سازی خانه

هوشمند سازی خانه

یکی از بخش های مهم و در واقع بخشی که عموم مردم در ارتباط با این مسئله هستند هوشمند سازی ساختمان است که بسیار کاربردی می باشد. در خانه هوشمند تمام وسایل ها و تجهیزات خانه باهم در ارتباط هستند و با یک دستگاه مرکزی کنترل می شوند. در واقع هوشمند سازی راحتی و بروز بودن را به خانه ها اضافه کرده و از همه مهم تر این که امنیت خانه را بالا برده که در ادامه مواردی را خواهیم گفت.

هوشمند سازی سیستم روشنایی : یکی از موارد پر مصرف در ساختمان ، روشنایی می باشد که شما با هوشمند کردن ساختمان میتوانید جلوی هزینه های اضافی را بگیرید. در واقع با نصب کلید های هوشمند و سنسور های نور می توان مصرف انرژی را کاهش داد و آن را تنظیم کرد. این کار باعث آسایش و آرامش را برای خانه فراهم می کند. همچنین امکاناتی مثل تنظیم میزان نوردهی و کنترل سیستم روشنایی با تلفن همراه را دارد.

هوشمند سازی سیستم گرمایشی وسرمایشی : در سیستم گرمایشی و سرمایشی شما دمای دلخواه خود را انتخاب میکنید. زمانی که هوای خانه به دمای مورد نظر رسید خاموش می شود و در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. علاوه بر این، در صورت باز بودن پنجره به طور خودکار خاموش می شود تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند.

هوشمند سازی سیستم امنیتی : این سیستم مربوط به امنیت خانه می شود و وضعیت خانه را به ما گزارش می دهد. سیستم امنیتی وضعیت باز بودن درب و پنجره را در قالب پیام به ما گزارش می دهد. ورود افراد غیر مجاز را در قالب زنگ هشدار به ما اطلاع می دهد. آتش سوزی را اعلام می کند. از طریق تلفن همراه می توانید دوربین مداربسته را چک کنید. همچنین قابلیت پاسخگویی به مهمان هنگام نبودن در منزل را نیز دارد.

هوشمند سازی سیستم حمل و نقل

یکی از بخش هایی که پیشرفت های چشمگیری داشته است سیستم حمل و نقل می باشد. در این حوزه اتومبیل های هوشمند ، کنترل ترافیک و طراحی خوردو های برقی که سبب کاهش آلودگی هوا ساخته و انجام شده است.

هوشمند سازی پزشکی 

هوشمن سازی پزشکی

هوشمند سازی پزشکی یک نوآوری جدید برای رسیدگی بهتر به بیماران می باشد. در حال حاضر با توجه به حجم بیماران دغدغه هایی وجود دارد مثل نوبت دهی اما در این سیستم شما نوبت گیری را بدون اتلاف وقت انجام می دهید. این سیستم زمانی که شما نوبت بگیرید و نوبت شما فرا برسد یه شما اطلاع می دهد. این ها فقط خدمات ساده ای است که این سیستم به ما می دهد . اصلی ترین بخش ربات های جراح هوشمند و همچنین نرم افزار های تشخیص بیماری می باشند که پزشکی هوشمند در اختیار ما قرار می دهد.

هوشمند سازی صنعت

صنعت

مجموعه از ماشین آلات که برای تولید مواد اولیه به محصول مورد استفاده قرار می گیرند که اتوماسیون صنعتی هم میگویند. اکنون با کمک هوشمند سازی فرآیند تولید و اتوماسیون تولید بدون دخالت دست انجام می شود. در تعریف ساده تر به کارگیری هرگونه ربات برای تولید در هر زمینه ای اتوماسیون به حساب می آید . هدف از این کار افزایش دقت، ارتقا کیفیت کار، صرفه جویی در زمان و کاهش خطای انسانی است.

هوشمند سازی مدرسه

این یک رویداد جدید است و با استفاده از فناوری و تکنولوژی برای بهبود یادگیری برنامه های درسی ایجاد شده. این مدارس همون خصوصیات و برنامه های مدارس عادی را دارند ولی تفاوت آنها این است که امکانات مدارس هوشمند بیشتر است و آموزش با رایانه ها صورت می گیرد. این مدارس از کنترل و مدیریت بالایی برخوردار هستند و دارای برنامه های هدفمند و دقیق تر می باشند و صرفا کامپیوتر باعث هوشمندی این مدارس نشده. مدارس هوشمند نحوه تدریس خوب و پشتیبانی شبانه روز دارند که مهترین تفاوت این مدارس از هم می باشد

هوشمند سازی شهر

در شهر هوشمند همه چیز به صورت هوشمند و مجازی اداره می شود و بر مبنای تکنولوژی و فناوری اطلاعات ساخته شده است. در این شهر برای جمع آوری اطلاعات از سنسور های الکترونیکی استفاده می شود که با توجه به ویژگی هوشمند سازی د صد خطا پایین می آید. این فقط یک نمونه بود و در کل همه چیز این شهر هوشمند اداره می شود. در شهر هوشمند مدیریت، وضعیت آب، نیروگاه ، بیمارستان ، مدارس و موارد بسیار دیگر هوشمند اداره می شوند.

لوازم خانگی هوشمند

لوازم خانگی هوشمند

لوازم خانگی هوشمند عضوی از خانه هوشمند هستند. لوازمی مثل ماهی تابه ، جارو برقی ، تلوزیون ، مخلوط کن ، محافظ برق و تقریبا اکثر چیز ها هوشمند سازی شده است. لوازم خانگی هوشمند خودکار عمل می کنند یا بعضی از آنها از راه دور کنترل می شوندکه این مهم ترین خصوصیات این هوشمند سازی می باشد. برای نمونه ما مثالی از یکی از لوازم هوشمند قرار دادیم که می توانید برای اطلاعات بیشتر روی عکس کلیک کنید.

محافظ برق هوشمند

ما به مواردی از هوشمند سازی اشاره کردیم و قطعا موارد بسیار دیگر نیز هستند و روز به روز گسترده تر هم می شود. امیدواریم این توضیحات براتون مفید باشید و اگر سوال یا درخواستی داشتید به دکمه زیر کلیک کنید. کار ما ارائه محصولات هوشمند و انجام پروژه های هوشمند سازی می باشد و شما می توانید در قسمت فروشگاه سایت محصولات هوشمند ما در حوزه لوازم خانگی و ساختمان هوشمند مشاهده کنید.

شرکت هوشمند سازی وینپ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیراهکارهاارتباط با ما